25 feb. 2013

Övertaggade

Här om dagen när jag var ute med hundarna och bara gick och längtade tills snön skulle försvinna så man kunde börja träna agility igen så insåg jag att Ebba kan massa olika konster och tricks. Till exempel snurra, spinn och slalom (går slalom mellan mina ben), hon kan förstås så mycket mer men dessa är "ganska" lätta. Det jag även insåg då är att det där går ju att träna in hemma i köket om man så vill och jag har ju inte lärt Amber dessa ännu (?). Så idag startade jag och Amber med att lära in snurra och det var en något övertaggad aussie jag hade framför mig så det blev även passivitets träning under flera små pauser. Men så lättlärd hon är, det sitter inte redan men nästan så :) Därefter var det Ebbas tur och henne håller jag på att lära "marschera med höga sparkar", vilket i princip är när hon är i position mellan min ben och samtidig som jag går med höger så lyfter/sparkar hon höger framtass högt och när jag går med vänster så lyfter hon vänster. Slutligen har jag även tänkt att hon ska kunna befinna sig i fotposition eller i princip vilken position som helst. Men om jag hade en övertaggad aussie på snart 2 år och såg fram emot att träna ett lite lugnare pass med en terv på 9 år så misstog jag mig stort. Hon var minst lika övertaggad och hade väldigt svårt att inte släppa ut små glädjeskall :) Annars i helgen har det inte hänt så mycket, igår var jag och red på Macke (en shire häst). Det är sambons ena jobbarkompis som har två stycken, en Macke och en Syssla. Sen passade vi på att åka till Dollarstore i Eksjö där det bland annat köptes nya matskålar till hundarna.

Gammalt foto uppifrån ryggen på Macke (mobilkamera)

Syssla, lite uttråkad i väntan på att vi skulle gå (mobilkamera)





4 kommentarer:

  1. Men herregud så fin Amber är, vilken kennel är hon från?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Hon kommer från Aussieringens, hon heter Aussieringens Claire Littleton i stamtavlan.

      Radera