27 maj 2013

Spår

Istället för att ta en motionsrunda med hundarna nu på eftermiddagen/kvällen så bestämde jag mig för att lägga varsitt spår till hundarna. Tror ju inte det var någon fara för dom att det inte blev en motions vända då vi redan gått två promenader idag som tillsammans blev 12,3 km (morgonvändan innan frukost blev 3,6 och mitt på dagen blev det 8,7 km). Vet dock inte hur mycket motion hundarna får av att bara promenera fast dom småtravar hela tiden då deras matte har ett ganska långt och snabbt steg. Men hur som helst för att återgå till spårandet, det var första spåret för i år och för att sammanfatta snabbt så gjorde jag det på tok för svårt och jag hade för okoncentrerade hundar. Ambers spår blev för långt för henne, för många apporter (3 + slutet) och terrängen var inte den bästa. Ebbas spår la jag inte själv utan min sambo gjorde det och det klarar hon av men hon hade alldeles för bråttom, hon fick också 3 apporter + slutapporten. Amber var väldig ivrig i början av spåret men tog upp det fint och höll det ändå fram till första apporten, markerade apporten genom att plocka upp den (duktig hund!) men sen tyckte hon att det räckte så fick skicka på henne igen och så tog vi nästa apport som hon markerade precis likadant (hon plockade upp alla) men även efter den tyckte hon det skulle räcka, så fick bara tröttare och tröttare hund under spårets gång. Men hon hittade allt så var jätteduktig ändå. Nästa gång ska jag göra det lättare för henne, minska både apporter och längden. Ebba var extremt ivrig i början av spåret och jag vilsen då jag inte gått ut spåret själv. Hon hittade också alla apporter och markerar genom att plocka upp dom men två gånger stannade hon och tittade på mig som att "Men matte åt vilket håll är det nu?" och då skrattade jag åt henne och sa jag vet inte, du får berätta för mig och då började hon spåra igen. Ebbas spår ska också kortas ner till nästa gång, så hon klarar av att hålla motivationen uppe. Sen vet jag inte heller men när vi lagt spåren så började det regna och sen regna det när hundarna körde spåret med, inte för att jag vet vad det har för inverkan men då kan jag alltid skylla på vädret med och inte bara på mig själv ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar